1. Tapaning Jasad
Jasad di
mangerteni minongko badan jasmani lan badan rohani, saben dinane diajab ora
rumindak sing njalari serik ing liyang, koyoto gampang nesu, loro ati,
ndrengki, srei, lan sak piturute. Banjut narimo terusing batin menowo manungso
tumitah manut pepesthening dewe-dewe, bab jodo, rejeki, pagawean, umpamane,
kabeh wes digarisake dening kang amurbo sukmo, manungso sak dremo
ngleksanakake, narimo ora teges pasrah bongkok’an ngunu wae ananging tetep kudu
dikanteni doyo upayane manungso nyukupi sandang pangan, papan lan kebutuhan
padinan liyane.
2. Tapaning Budi
Budi
dimangerteni minongko jatining manah, mulo di ajab saben dinane tansah
anyirnakake ati goroh lan tumindak kang jujur, utamane jujur marang diri
pribadi, yen wis jujur marang diri pribadi mesti biso jujur sapodo-podo, ing
ndonyo manungso tinitah nduweni sifat becik, olo, kaluwihan, kekurangan, sarto
nduweni wates ing samubarang bab, koyoto winates ing bab bondo ndonyo, wektu,
rekodoyo lan sakpiturute, banjur nyupeno nisto lan nistip yaiku ora kerem,
gelem lan sedyo tumindak nistho sing njalari uripe manggih popo.
3. Tapaning Howo Nafsu
Howo nafsu
iku sing ambabar karso, mulo di ajab podo nglakoni sabar alim, sabar tegese
biso momot sambarang karso sing enak lan ora kepenak dirasakake dening wong
akeh, nglakoni dadi sendang biso madahi opo wae ora mbedakake barang resik lan
barang reged, alim tegese biso ngemong lan momong atine dewe lan atine liyan,
banjur kebak pangapuro senadyan pini sakit lan dianioyo, kabeh den pasrahake
marang kang amurbo sukmo bakal pikoleh keadilan ing wuri becik ketitik olo
ketoro.
4. Tapaning Roso Jati
Roso jati
ambabar cipto yaiku kahanane roso sing murni tegese durung keno pengaruh
opo-opo, suwung soko karep lan pangarep-arep / pangangen-angen, bisaning
nggayuh sarono ngudi enenge engine kalbu, cipto diujudke kanthi mujo semedi,
enenge cipto ateges cipto digawe mandeg lan entinge cipto ateges cipto ora
nyipto sawiji opo, mesu mujo semedi sajak’e lumaku tumrap sing durung sempurno
rohanine, balik sing wes nampung krido ora perlu mesu semedi maneh, kang wes
nawung krido digambarake mangkene :
“Istijab
sasabdaniro, jumeneng wisnumurti trikolo sampun kawengku, wiyar tanpo wangenan
maneh animbo tirto jaladri, sinung wenang kaonang-onang kanangrat” lan
kaparingan conto satriyo Jhodipati kang wus amengkoni sariro Dewo Ruci Tribuono
biso amor pamore dyah Werkudoro, perlu diuningani menowo pujo semedi kuwi carane
mawerno-werno mulo perlu digoleki endi sing anyocoki tumrap diri pribadi, sak
umpomo ora ono sing anyocoki yo prayogo gawe dewe.
5. Tapaning Sukmo
Sukmo
dimangerteni minongko jatining roh, roh sing nggerakake roso jati, howo nafsu
budi lan jasad, mulo diajab podo nggelar marto tegese sabar, andap aor, ambeke
alus serto martani : yaiku paring kabar kabungahan marang pepodho, ransah tulus
ikhlas ing sabarang karso ora duwe kekarepan nyepatani liyan, sanadyan digawe
nesu lan lagi ora enak ing galih, sepatane ucap kuwi mandine ngluwihi pedang,
lan sing pungkasan biso ngemong atine liyan.
6. Tapaning Cahyo Amuncar
Cahyo
amuncar yaiku urub pangareb uruping budi sing sumorot koyo kartiko ambyor,
asring sinebut lintang johar / bintang kejora, mulo diajab podo waskito marang
mubah musik’e jaman lan wolak walik’e kahanan, eling marang panuntun basuki
yaiku sing dadi pamomonge diri pribadi, serto ora samar ing pandulu, ora
ragu-ragu nyumurupi sawernaning sing katon ngetingal sajrone pujo semedi sing
elok lan ngedap-edapi umpamane kolonganing kaluwung kuwi mung soroe wareh lan
dudu zating kang amurbo sukmo, samar ing pandulu njalari sisip sumusup tibo ing
sasar dadi demit manjing watu kekayon, kayu watu ing anggep suwargo.
7. Tapaning Urip
Yaiku urip
sejati lan uriping diri pribadi mulo diajab tansah santoso ngukuhi pangandel,
ngandel marang kang amurbo sukmo ngati-ati lan ora sumelang ing galih marang
gaib ing kang amurbo sukmo, sing tanpo tanding lan ora kocap dening ucaping
manungso umpomo : “ojo sok simpen wadi mundak ngandut sumelang/ kapekso duwe
ati ora prasojo, ananging yen ler weh demen ngandakake wadineng liyan suwe-suwe
ngandakake wadine dewe, golek ono kareping piwulang iki yektine yen wadi ora
keno sinumpet opo ono tertibe wong simpen wadi sing ngungkuli wong begadang,
suket godong ora krungu suwe-suwe ketitik soko sumbang liring, nanging iseh
keno diselak’i “ewo semunu Gusti Allah asung paweleh kalawan pratondo yekti
kang winadi katon ono ing wetengan tegese kowe ojo ngandakake wadining liyan, kang
nduwe wadi bakal kondo dewe, embuh enggal lawase iku wes mesti, yoiki teteping
unen-unen olo ketoro becik ketitik”.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar